Waarom voor mij kiezen?
"Ah, dáárom..."
In een notendop
Ik studeerde ooit af als journalist – ondertussen meer dan een decennium geleden. Daar leerde ik hoe ge schrijft voor een doelgroep, helder en to the point.
’t Oma-principe: als zij het snapt, dan zit ge goed. Welke kanalen werken voor wie? Welke toon pakt waar? Allemaal reflexen die ik meenam in mijn eerste jobs in de privésector.
Niet veel later schoof ik richting marketing, en daar vond ik al snel mijn draai. Digitale tools, CRM-systemen, automatisatie… Geef mij maar knoppen, dashboards en structuur.
Tot ik wat botste. Niet tegen een muur, wel tegen het commerciële. “Koop dit! Klik daar!” — ik voelde het niet meer.
Ik wilde iets betekenen. Iets doen dat ertoe doet.
En dus belandde ik bij de jeugddienst van Stad Leuven.
Een stedelijke vzw die flirtte met de overheidsstructuren, maar nog nét rebels genoeg was om “eens zot te doen”. Zalig.
We bedachten samen het kinderlabel KabaaL, zetten social mediacampagnes op poten, publiceerden elk trimester een kindermagazine, gaven het kinderboek "De Vier Ussen" uit tijdens corona, en kaapten de klassen in het lager onderwijs voor journalistieke workshops. Ik werkte samen met creatieve bureaus zoals Tripleclick en Kpot, en met jonge illustratoren en fotografen die mee kleur gaven aan onze communicatie.
De ideeën? Eindeloos. Het budget? Niet. Maar net dat zorgde voor de scherpte.
Ondertussen leerde ik hoe de overheid rolt: eerst intern aftoetsen, dan pas beslissen. De juiste schepen bovenaan het persbericht. En soms ook gewoon... even wachten.
(Al blijf ik erbij: ik vraag liever vergeving dan toestemming.)
Na vijf jaar was ik klaar voor iets nieuws.
Toen België in 2024 het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie op zich nam, werkte ik mee op het thema Jeugd.
Apps, Engelse communicatie, verschillende doelgroepen, véél kanalen en budget om van te watertanden. En ik dacht: yes, dit is mijn ding.
Complexe noden vertalen naar heldere communicatie. Experimenteren met tools. Strategie én uitvoering in samenwerking met Bridgeneers en Antenna.
Dat jaar smaakte naar meer.
En dus sprong ik.
Vanaf nu stel ik mij voor als freelancer. Digitale sidekick. Communicatiepartner. Structuurbrenger.
Of gewoon... Lien :)
Want als ik mijn werk goed doe, dan laat ik een spoor na.
En dan zeggen ze soms:
Lien was hier.
Samenwerken met mij?
Deze karaktereigenschappen gaat ge mogelijks tegenkomen.

Flexibel
Geen 9 to 5 mentaliteit maar werken wanneer het kan. (En chillen wanneer nodig!)
Probleemoplossend
Cliché, maar ik zie vooral uitdagingen in plaats van problemen. Dus laat maar komen.
Luisterend
Alles begint bij de juiste vraag. Dan krijgt ge het juiste antwoord én het juiste resultaat.
Efficiënt
Er zitten maar 24 uren in een dag dus tijd is kostbaar. Zo behandel ik mijn eigen tijd en ook die van u.
Empathisch
Ik wil anderen begrijpen en doe moeite om iemands perspectief te snappen. Zo krijg ik iedereen mee.
Analytisch
Buikgevoel is geweldig. Voeg daar nog eens nuttige data aan toe en ge hebt een winning combo.
Eerlijk
Ge zult altijd weten wat ge aan mij hebt, en wat niet. Ik draai niet rond de pot. (Enkel de koffiepot)
Zelfzeker
"Ik heb het nog niet gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan." - Pipi Langkous.
Nieuwsgierig
Elke dag is een nieuwe kans om dingen te ontdekken en te leren. Mijn lijstje 'to learn' is eindeloos...
Keeping my cool
Panikeren doe ik niet snel. Het hoofd koel houden en snel schakelen daarentegen...
Flauwe humor
Hebt ge mogelijks al opgemerkt... Humor is mijn favoriete manier van communicatie.
koffie verslaafd
Dat bruine goud waarvoor ik moet gaan werken. Want ik geef er bakken - euh tassen, geld aan uit...